12 آبان 1402
0 دیدگاه

آموزش‌هایی که اساس و پایه آن بر مبنای انجام یک پروژه می‌باشند، آموزش پروژه محور نامیده می‌شوند. دراین نوع آموزش پروژه و فعالیت‌ها چالش برانگیز بوده و بر اساس سوالات و پاسخهای دانشجویان تحت آموزش تکامل میابند. این آموزش‌ها بر اساس فعالیت‌ها و تحقیقیات عملی بست یافته‌اند و به دانشجویان فرصتی برای انجام کار عملی داده می‌شود و در نهایت پروژه‌ای واقعی و بر مبنای تقاضای بازار و تا مرحله به نتیجه رسیدن آن شکل خواهد گرفت.

برای مثال در نرم‌افزارهای کامپیوتری مانند فتوشاپ و در حین انجام یک پروژه واقعی، موارد و نکات لازم همزمان با انجام آن به مخاطب توضیح داده می‌شود و همچنین به سوالات احتمالی که برای هنرجویان مطرح می‌شود پاسخ داده می‌شود، این موضوع به رفع کامل هر گونه ابهام در خصوص آموزش مورد نظر می‌انجامد. آموزش پروژه محور شرایط یادگیری راحت‌تر، قابل درک‌تر و سریعتر را برای افراد تحت آموزش فراهم می‌کند.

برای تفهیم بهتر موضوع، آموزش طراحی یک پوستر تبلیغاتی توسط فتوشاپ را مثال می‌زنیم.

مدرس همان کاری را انجام می‌دهد که یک طراح گرافیک برای شروع طراحی یک بنر یا پوستر تبلیغاتی دست به کار می‌شود و از همان ابتدا قدم به قدم مراحلی که در نرم‌افزار به ترتیب انجام می‌دهد را به افراد تحت آموزش توضیح می‌دهد.

در این فرآیند شاید برای بیشتر دانشجویان تعدادی سوال پاسخ داده نشده باقی بماند که چرا آن ابزار یا آن بخش توسط مدرس توضیح داده نشد، برای جواب به این سوال همین کافی است که بگوییم بخشهای لازم و ضروری در حین انجام یک پروژه توضیح داده می‌شود و جزئیات و نکات غیر ضروری و حاشیه‌ای بعدها توسط خود فراگیر مورد استفاده و خودآموزی قرار می‌گیرد. در این حالت چکیده آموزش در سریعترین حالت آموزش داده می‌شود و در زمان و انرژی بیش از حد برای آموزشهای وقت‌گیر کلاسیک صرفه‌جویی می‌شود. به قول معروف مختصر و مفید!

 

مگر آموزش آکادمیک و پایه‌ای چه مشکلی دارد؟

درست است که این نوع آموزش‌ها مبنای آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها می‌باشند ولی از مهمترین ایراداتی که می‌توان به آموزش پایه‌ای و جزء به جزء اشاره نمود، زمان بر بودن و طولانی شدن دوره و به طبع آن فراموش شدن یک سری از آموزش‌ها درانتهای دوره و همچنین کسالت بار بودن برای دانشجو می‌باشد. از دیگر معایب این نوع آموزش می‌توان به خسته کننده بودن آن اشاره کرد.

تدریس و یادگیری به شیوه سنتی را فراموش کنید!

امروزه بسیاری از مدرسان حوزه آموزشهای عملی و کارگاهی به این نتیجه رسیده اند که تدریس به شیوه اصولی و پایه ای، جز هدر دادن زمان و اتلاف انرژی بیش از حد در تاثیر بر یادگیری دانش آموز تاثیر کاربردی که باید، نداشته و عملا میتوان گفت که زحمات مدرس آنچنان که باید تاثیر گذار نمی‌باشد.

متاسفانه در اکثر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی چنین اصولی را همچنان مد نظر قرار داده و دانشجویان از فراگیری دانش و مهارت لازم در دانشگاه با صرف زمان و انرژی زیاد در این مراکز گلایه‌مند هستند و معتقدند این مراکز بازدهی لازم را ندارند.

از مهمترین مزیت‌های آموزش پروژه محور نسبت به آموزش کلاسیک این است که مخاطب سریعتر و راحت تر از زمانی که تمام عملکردها و یا ابزارها به صورت جز به جز توسط مدرس توضیح داده شود آنها را فرا می‌گیرد.

 

معایب آموزش کلاسیک:

–  زمان بر بودن

–  خسته کننده بودن

– فراموش شدن یکسری از مطالب به دلیل طولانی بودن دوره

– عدم تفهیم درست موضوع به دلیل استفاده نشدن یک عملکرد یا ابزار

– در اکثر موارد، نبود محیط و یا امکانات یادگیری عملی

 

مزایای آموزش پروژه محور:

– یادگیری سریعتر، راحت‌تر و قابل فهم با قرارگیری در شرایط و محیط پروژه واقعی

– رفع ایرادات احتمالی و ابهامات در حین انجام پروژه

– یادگیری نکات کاربردی و کلیدی به دلیل انجام پروژه واقعی

– تدریس مطالب مورد نیاز و ضروری پروژه و جلوگیری از اتلاف وقت

– ترغیب دانشجو به یادگیری سریعتر و بهتر با مشخص بودن هدف و نتیجه و تصور دانشجو از هدف پروژه

– تسلط بهتر دانشجو به مباحث با هم راستا بودن نکات آموزش و فیلم های آموزشی

 

آموزش پروژه محور برای چه افرادی مناسب است؟

به دلیل پیشرفت و گسترش روزافزون تکنولوژی و سرعت تغییرات و پیچیدگی مباحث آموزشی و نرم افزارها و همچنین مهارت های عملی، آموزش کلاسیک دیگر کارایی لازم را ندارد و از سوی دیگر افراد به دنبال راه های سریعتر در یادگیری هستند و تمایلی به یادگیری آموزشهای حجیم و زمان بر را ندارند.

از این رو آموزش پروژه محور از موضوعات پر اهمیت در آموزش محسوب می شود و برای همه افراد مهم و ضروری می باشد و سبب سازگارتر شدن دانشجو در آموزش شده و در افزایش انگیزه آنها در یادگیری و همچنین مدیریت پروژه های آینده بسیار موثر است.

 

چه آموزش و یا دوره‌ای پروژه محور محسوب می‌شود؟

محور آموزشهای کلاسیک، حفظ، یادگیری و گوش دادن به مباحث آموزشی بود که کارایی چندانی نداشتند، در نقطه مقابل آموزش پروژه محور، تحقیق، بررسی و تجزیه و تحلیل و قرارگیری در محیط و شرایط عملی را محور اصلی کار خود قرار می‌دهد و یادگیری را به مراتب سریع‌تر و جوادانه‌تر خواهد کرد. آموزش پروژه محور دارای هدف و دستاورد مشخصی است و دانشجویان به سوی هدف از پیش تعیین شده هدایت خواهند شد و از پرداختن به مباحث حاشیه‌ای و وقت گیر پرهیز می‌شود. این نوع آموزش‌ها در دسته آموزشهای پروژه محور قرار می‌گیرند.

 

فیلم‌ها و پکیج‌های آموزشی موجود در سایت عکسرنگ همگی بر مبنای آموزش پروژه محور تدوین و آماده‌سازی شده‌اند و شما با استفاده از این آموزش‌ها سریعتر و راحت‌تر به هدف مورد نظر خود دست خواهید یافت. شما می‌توانید با کلیک بر روی پکیج‌های آموزشی و یا فیلم‌های آموزشی محتوای آموزشی مورد نظر خود را بیابید.

سهراب اکبری

سهراب اکبری

مدیر سایت عکسرنگ. با تجربه حدودا ده ساله در زمینه طراحی گرافیک و نقاشی دیجیتال و علاقه‌مند به یادگیری بیشتر و آموزش در زمینه نرم افزارهای فتوشاپ، ایلوستریتور و ایندیزاین

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
آموزش ایلوستریتور