18 آبان 1402
0 دیدگاه
تفاوت دو نرم افزار ادوب ایلوستریتور و کرل

در دنیای نرم‌افزارها همیشه رقابت وجود دارد و هر شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار در یک حوزه کاری سعی در کامل کردن و رفع نواقص و باگ‌های نرم‌افزار خود دارد تا بتواند همچنان در عرصه رقابت باقی بماند. در خصوص نرم‌افزارهای وکتور همیشه نام دو نرم‌افزار برای طراحان گرافیک و طراحان مهندسی آشناست(Adobe Illustrator و Corel Draw)، حال سوال اینجاست که کدامیک بهتر است؟ ایلوستریتور یا کرل؟

شرکت ارائه‌دهنده این دو نرم‌افزار تاکنون محصولات متنوع دیگری نیز در حوزه مولتی مدیا ارائه داده‌اند.
اگر بخواهیم کمی به عقب برگردیم خواهیم دید که بیشتر طراحان گرافیک برای ترسیمات و طراحی خود از نرم‌افزار کرل استفاده می‌کنند و خبری از ایلوستریتور نیست!! حتی تا امروز نیز بسیاری از طراحان با سابقه را خواهید دید که همچنان از کرل استفاده نموده و تمایل چندانی به استفاده از ایلوستریتور ندارند، با این وجود بسیاری از آنان نیز چه خواسته و چه ناخواسته از کرل به سمت ایلوستریتور حرکت کرده‌اند تا بتوانند در بازار کار خود را به روز نگه دارند و از امکانات هر دو نرم افزار استفاده کنند. اگر با چند طراح گرافیک با سابقه پرسش و بررسی به عمل آید چنین استنباط می‌شود که به دلیل شروع کارشان از ابتدا با نرم‌افزار کرل و با عادت کردن به استفاده از این نرم‌افزار، برایشان کمی دشوار خواهد بود که به سمت نرم‌افزار ادوب ایلوستریتور بروند.
دلیل این موضوع مربوط به زمان‌های گذشته می‌شود، زمانی که ایلوستریتور به عنوان یک نرم‌افزار تازه وارد و نوپا در بازار کشور شناخته می‌شد و در بازار طراحی جایگاهی نداشت، مشخصا در چنین شرایطی توانایی رقابت با کرل را نداشت ولی کرل به عنوان یک نرم‌افزار جامع و شناخته شده مورد استفاده قرار می‌گرفت. حتی تا چند سال پیش در در رشته‌ی گرافیک در دانشگاه‌های هنر فقط نرم‌افزار کرل آموزش داده می‌شد و امروزه شاهد تدریس این نرم‌افزار در دانشگاه‌ها نیز هستیم.

هر کدام از این دو نرم‌افزار دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که باعث ایجاد تفاوت‌هایی در عملکرد و محبوبیتشان شده است. نرم‌افزار ادوب ایلوستریتور به دلیل محیط کاربر پسندتر و شباهت زیاد محیط آن به نرم‌افزار فتوشاپ و همچنین شباهت بسیاری از دستورات و پنل‌ها به فتوشاپ مورد استقبال بیشتری در جامعه جهانی نسبت به نرم افزار کرل قرار گرفته است. مهمترین دلیل استقبال بیشتر طراحان گرافیک امروزی از این نرم‌افزار، هماهنگی فوق‌العاده آن با سایر نرم‌افزارهای شرکت ادوبی می‌باشد. فایل‌های خروجی این نرم‌افزار قابل شناسایی و ادیت در نرم‌افزارهای دیگر مجموعه ادوبی مانند فتوشاپ، ایندیزاین و افترافکت می‌باشد و می‌توان به صورت لایه‌ای از فایل‌های ایلوستریتور در این نرم‌افزارها استفاده نمود. همچنین می‌توان فایل‌های لایه باز فتوشاپ با فرمت PSD را به صورت لایه باز در ایلوستریتور باز نموده و لایه ها را مدیریت کرد. همچنین متن و فونت‌های استفاده شده در فایل PSD فتوشاپ نیز در ایلوستریتور قابل شناسایی و اصلاح می‌باشد. از دلایل مهمی که باعث تشویق و ترجیح طراحان به کوچ کردن از کرل به ایلوستریتور می توان اشاره کرد، عدم هماهنگی نرم افزار کرل با فتوشاپ و سایر نرم‌افزارهای دیگر ادوبی می‌باشد.

از نکات مهم دیگری که برتری ایلوستریتور نسبت به کرل را نشان می‌دهد می‌توان به شناسایی فایل ورژن‌های قدیمی این نرم‌افزار در ورژن‌های جدید و بالعکس اشاره نمود. این موضوع در نرم‌افزار کرل باعث به هم ریختگی آبجکت‌ها و تغییرات عمده‌ای در فایل می‌شود که آنرا غیر قابل استفاده می‌کند و این موضوع برای طراح بسیار ناخوشایند است.‌ برای جلوگیری از بروز این مشکل طراح ناچار است از ورژن مناسب با فایل خروجی گرفته شده استفاده کند.

تفاوت دو نرم افزار ادوب ایلوستریتور و کرل

محیط نرم افزار ادوب ایلوستریتور

تفاوت دو نرم افزار ادوب ایلوستریتور و کرل

محیط نرم افزار کرل دراو

در بین دو نرم‌افزار ادوب ایلوستریتور (Adobe Illustrator) و کرل دراو (CorelDRAW)، انتخاب به نوع کاربری، سلیقه شخصی و حرفه‌ای که در آن فعالیت دارید بستگی دارد. هر دو، نرم‌افزاری قوی و با امکانات زیادی هستند ولی ممکن است برای پروژه‌های متفاوت، یکی از آن‌ها کاربردی‌تر از دیگری باشد.

:در ادامه برخی از ویژگی‌های برجسته هر کدام به طور خلاصه بیان شده است

Adobe Illustrator:

  • متمرکز بر ایجاد اثرات بصری وطرح‌های گرافیکی (vector-based graphics) از جمله لوگو‌، آیکن‌، تایپوگرافی‌ها و تصویرسازی.
  • دارای رابط کاربری‌ ساده و کاربرپسندتر نسبت به کرل دراو و شباهت زیاد این محیط به نرم‌افزار فتوشاپ.
  • رابط کاربری استاندارد صنعت برای محیط‌های حرفه‌ای، به خصوص در طراحی گرافیک.
  • هماهنگی فوق‌العاده با دیگر محصولات شرکت Adobe مانند Photoshop و InDesign 
  • امکانات و ابزازهای تصویرسازی پیچیده و پیشرفته مانند مدیریت پیچیده‌ی رنگ، گرادینت‌ها، پترن‌ها، تزسیم انواع خطوط و افکتهای متنوع.
  • پشتیبانی گسترده از استانداردهای صنعتی و فرمت‌های فایل.

 

CorelDRAW:

  • نرم‌افزار گرافیکی بر پایه وکتور که برای طراحی لوگو، وب‌سایت‌ها، موارد تبلیغاتی و صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • امکانات مناسب برای ترسیمات صنعتی و نقشه‌کشی
  • امکان گرفتن خروجی‌های استاندارد فرمت‌های صنعتی مانند DWG و DXF و …
  • ارائه ابزارهای مخصوص به صورت یک بسته کامل (suite) که شامل ابزارهایی برای طراحی صفحه‌آرایی، ویرایش عکس و مدیریت فونت‌ها می‌شود.
  • امکانات قوی در ایجاد طرح‌های چندصفحه‌ای و استفاده در صنعت چاپ و طراحی تبلیغات.

 

در نهایت، انتخاب بین این دو برنامه به ترجیح شما بستگی دارد:

  • اگر در محیط‌های حرفه‌ای طراحی مشغول به کار هستید و به دنبال ادغام با دیگر نرم‌افزارهای Adobe هستید،Illustrator  گزینه بهتری است.
  • اگر به دنبال پکیج کاملی هستید که برای تولید موارد تبلیغاتی و چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد،CorelDRAW  ممکن است انتخاب مناسب‌تری باشد.‌
 
شما نیز نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.
سهراب اکبری

سهراب اکبری

مدیر سایت عکسرنگ. با تجربه حدودا ده ساله در زمینه طراحی گرافیک و نقاشی دیجیتال و علاقه‌مند به یادگیری بیشتر و آموزش در زمینه نرم افزارهای فتوشاپ، ایلوستریتور و ایندیزاین

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
آموزش ایلوستریتور